29 اردیبهشت 1403
انواع انبر

آشنایی با انواع انبر و کاربرد‌های آن

نویسنده:

|

تاریخ انتشار:

از جمله ابزار الاتی که در صنایع کوچک، ساختمانی و تاسیساتی و خانگی بسیار مورد توجه است می‌توان به انبر اشاره داشت؛ که از این ابزار، برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره‌ها، قطع کردن راحت سیم‌ها، فرم دادن سیم‌های مفتولی و قطع کردن فلزات نازک می‌توان استفاده کرد. انبر‌ها با توجه به اندازه و شکل و نوع طراحی خود دارای کاربرد‌های مختلفی هستند که ما در این بخش به بررسی پرکاربرد ترین آن‌ها می‌پردازیم.

گفتیم که انبر، نوعی از ابزارآلات دستی است که دارای انواع مختلفی است و برای انجام امور مختلف در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین تعریف برای شناخت کاربرد انبر و انواع مختلف آن این است که ابتدا باید به معرفی ساختار آن و کاربردشان بپردازیم. در این مقاله علاوه بر معرفی انبر، به معرفی انواع پرکاربرد آن می‌پردازیم.

در بین تولید کنندگان و عرضه کنندگان ابزارآلات، مجموعه بازرگانی بستام از سال 1380 فعالیت خود را در زمینه‌های مختلف ساختمانی اعم از تولید انواع مصالح و اجرای پروژه‌های مسکونی، تجاری و اداری آغاز نموده است.این مجموعه تولید انواع مصالح ساختمانی از جمله : درب و پنجره UPVC و آلومینیوم، سازه‌های کناف و LSF، پرلیت منبسط شده، انواع قطعات بتنی سبک و سنگین را نیز در کارنامه خود دارد، در همین راستا در صورتی که نیاز به هر کدام ازاین محصولات دارید این مجموعه جهت تکمیل محصولات ساختمانی خود اقدام به پخش انواع ابزارآلات ساختمانی، صنعتی، افزودنی بتن، چسب، ابزار برقی، مفتول، رابیتس، الکترود و… نموده است.

انواع انبر

انواع انبرها

همان طور که در ابتدای بخش گفتیم، انبرها برای استفاده در کارهای مختلفی طراحی شده و از این رو دارای شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و متنوعی هستند. که هر کدام از آن‌ها دارای کاربرد‌های مختلفی هستند. در زیر به معرفی اشکال مختلف انبر‌ها و کاربردشان می‌پردازیم.

انبردست

یکی از متداول ترین انواع انبر، انبردست است که از دو اهرم ثابت و به هم متصل تشکیل شده است. طراحی این ابزار به شکلی است که دارای سه مکانیزم کاری می‌باشد. مناسب ترین کاربرد استفاده از انبر دست برای نگه داشتن اشیاء، باز و بسته کردن و همچنین برش، لخت کردن و قطع کردن سیم است. کاربرد انبردست علاوه بر ساخت و ساز‌های کوچک خانگی، در نجاری‌ها نیز بسیار زیاد است. در کنار کاربرد عمومی‌این انبر، یکی از ویژگی‌های خوب آن داشتن دسته‌های عایق و نارسانا است.


مطلب پیشنهادی: راهنمای راه اندازی ابزارفروشی


انبر قفلی

شکل و کاربرد انبرها با همدگیر متفاوت است، در میان انواع مختلف انبر، یکی از انواع انبر‌هایی که شکل و طراحی خاصی دارد و دارای دو دسته و فک متحرک است انبر قفلی نامیده می‌شود که به لحاظ شکل ظاهری و کاربرد دارای مدل‌های مختلفی است. از این انبر، با توجه به شیار‌هایی که دارد برای بستن و یا نگه داشتن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع انبر در کارهای تاسیساتی و ساختمانی و همچنین برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های زنگ زده است.

انبر دم باریک

عکس انبر دم باریک

این نوع انبر از نظر شکل ظاهری و کاربرد، تقریبا شبیه به انبر دست است. دم باریک، یک ابزار است که برای کارهای دقیق و جزئی مثل: خم کردن فلزات نازک، لخت کردن سیم، بریدن سیم و برای انواع کارهای خانگی، برق‌کاری، جواهرسازی، تاسیسات و شبکه و… استفاده می‌شود. دم باریک، دارای شکل مستطیلی و باریک است و در انتهای آن دارای یک دم تیز و بریده‌ای است که به عنوان نوک انبر استفاده می‌شود. انبر دم باریک معمولاً از فولاد ضد زنگ، فولاد کروم وانادیوم، فولاد کربنی و یا آلیاژهای آلومینیومی‌تولید می‌شود. فک یا آرواره‌های دم باریک بلند است و روی آن شیار‌هایی وجود دارد که شی یا وسیله دچار لغزش نشود و بتوان کار را به شکل مطلوبی انجام داد.

انبر نوک گرد

یکی از انبرهای پرکاربرد در زمینه جواهر سازی و پروژه‌های هنری، استفاده از انبر دم گرد یا نوک گرد است که از این نوع انبر، برای ایجاد حلقه و خمکاری‌های ظریف در جواهرات استفاده می‌شود. با توجه به نوع طراحی دسته‌های این نوع انبر، برق‌کارها برای انجام کارهای کوچک برقکاری و لخت کردن و از این انبرهای دسته عایق دار نیز استفاده می‌کنند.


مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید کارواش رونیکس


انبر سیم چین

در گروه انبر‌ها و در میان انواع مختف آن، انبر سیم چین انبری است که می‌توان گفت به راحتی در تمام خانه‌ها و کارگاه‌ها دیده می‌شود. تنها کاربرد این انبر برای لخت کردن و قطع کردن سیم‌ها است. سیم چین‌ها مجهز به فک‌های نوک تیز و برنده است از این رو نباید برای نگه داشتن اشیا استفاده کرد چون ممکن است با توجه به فک‌های تیزی که دارد به شی آسیب برساند. انبر سیم چین با توجه به سایز و کاربری دارای انواع مختلفی است.

انبر میخ کش

انبر میخ کش یا گاز انبر نیز یکی دیگر از انبرهای پرکاربرد در صنایع مختلف است که این انبر شباهت بسیاری به انبر آرماتور بندی از نظر شکل ظاهری دارد. اما در نوع نیخ کش حالت سری و طول انبر متفاوت است. کاربرد این انبر در صنعت برای گرفتن اجسام، بیرون کشیدن میخ، بریدن سیم و غیره است از این انبر در کارگاه‌های نجاری و پروژه‌های چوبی و… نیز استفاده می‌شود.

انبر دندانپزشکی

انبر دندانپزشکی یا فورسپس یکی از انبر‌های مورد احتیاج در دندانپزشکی است. که پزشک برای کشیدن دندان، و عمیق بودن ناحیه مورد نظر نیاز به یک وسیله ای دارد که دارای دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان باشد .انبر‌های دندان پزشکی مدل‌های مختلفی دارد که شایع ترین آنها ظاهری شبیه به قیچی دارد و از جنس فولاد کربن تشکیل شده است.

انبر کابل بر

انبر کابل بر

از انبر کابل بر، برای قطع کردن و برش کابل‌های ضخیم استفاده می‌شود. با باز و بسته شدن دسته‌ها، فک این انبر نیز باز و بسته و عملیات برش انجام می‌شود. با توجه به این که فک‌های این انبر بسیار قوی است از این رو برای برش انواع کابل‌ها کاربرد دارد.

گاز انبر

مناسب ترین ابزار برای نگه داشتن و قطع کردن یک قطعه استفاده از گاز انبر است که دارای فک‌های کوتاه و تیز با دسته‌های بلند است. کاربرد، این انبر در نجاری‌ها و کفاشی‌ها برای کشیدن میخ استفاده می‌شود.


مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید کارواش خانگی 


نتیجه گیری:

با توجه به معرفی انواع انبرها، گفتیم که استفاده از انبر به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی و مهم در زمینه تعمیرات وسایل خانگی و صنعتی بسیار رواج دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مهم‌ترین و پرکاربردترین انبرها آشنا کنیم، تا با توجه به نیاز خود بتوانید انبر مناسب کار مورد نظرتان را خریداری کنید. در صورتی که قصد خرید انبر در مدل‌ها و کاربری‌های متنوع را دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت مجموعه ابزار مورد نیاز خود را خریداری نماید همچنین می‌توانید تا از مشاوره‌های فنی و تخصصی نیز بهره‌مند شوید.

 

 

وارد شوید